140x140

= Banderollkungen.se + Affischkungen.se
Trycksaker billigt och snabbt!

08 - 40 309 165

 

Digitaltryckta affischer från 26:-/kvm

Digitaltryckta affischer från 26:-/kvm



































Digitaltryckta affischer från 26:-/kvm

Digitaltryckta affischer från 26:-/kvm

En affisch är tryck på ett papper som är avsett att fästas på en vägg eller vertikal yta. Affischer brukar ha både text och grafik. Affischer är utformade för att vara både iögonfallande och informativa. Affischer kan användas för många ändamål. De är ofta verktyg för annonsörer (särskilt av händelser, musik och film), demonstranter och andra grupper som försöker att kommunicera ett budskap. Affischer används också för reproduktioner av konstverk, särskilt kända verk, och har i allmänhet låg kostnad jämfört med originalkonst. Den moderna affischen skapades på 1840-talet och 1850-talet när den grafiska industrin gjorde massproduktion möjligt.

Material

  • Citylight Citylight är ett papper som kan användas i ljusbelysta tavlor och som vanliga affischer. Vi trycker detta papper med upplösning i 1440 dpi. Det är perfekt om du vill ha en eller ett par affischer till din gatupratare eller att sätta på butiksfönstret. Digitaltryck innebär att du kan trycka bara en affisch om du så vill.

  • Blueback Våra billigaste affischer trycks på papper med blåaktiv baksida s k Blueback. Denna utskrift sker med annan teknik än vanlig digitaltryck och har inte samma höga kvalitet som vanliga affischer. De används på stortavlor, större affischtavlor etc. Eftersom papperet är känsligare än vanligt papper är färgerna inte lika skarpa. De gör sig bäst på några meters avstånd och då märker du ingen större skillnad mot vanliga affischer. Observera att minimibeställningen är 5 kvadratmeter. Vi trycker med 360 dpi.



Affischen är en komposition av text och bild eller av bara text och då ofta med tydligt grafiskt uttryck. Dess funktion är att informera. Budskapet, vare sig det är ren information eller av mer övertygande reklamkaraktär, är en färskvara och starkt bundet till sin tid. Funktionen är alltså initialt att förmedla ett aktuellt budskap. Men med tiden kan samma affisch få en annan användning och dess funktion blir då stämningsskapande, estetiskt dekorativ. Affischen tillhör liksom andra publikationer av tillfällig karaktär den grupp som benämns efemärt material.

Affischer har i minst etthundrafemtio år varit en betydelsefull del av det informationsutbud som möter oss varje dag. Det kan handla om att sprida information som lockar till nöjen eller om vad som tilldrar sig i politiken. Det kan också handla försäljning av varor, där man övertygar om att smaken på en viss tesort är helt omöjlig att undvara. En bra affisch lyckas överföra ett avsett budskap på ganska kort tid vilket innebär att den med hjälp av ord och bild, först lockar och sedan omedelbart överför information till den förbipasserande betraktaren, vilken förhoppningsvis blir upplyst och/eller övertygad. Flera parametrar har betydelse för hur framgångsrik en affisch blir. Förutom tilltalet och därmed olika retoriska grepp måste affischen ha förmågan att visuellt attrahera. Formgivning med samspelet mellan textinnehåll, typografi och bilduttryck är affischens speciella särart och här sätter bara fantasin gräns. Men även placeringen i det offentliga rummet spelar roll för affischens framgång.